Sider

torsdag 30. oktober 2008

Et lite spørsmål om å "kort-lifte" seg selv A small question about "card lifting yourself

Når man snakker om å scraplifte - eller kort lifte for den saks skyld - er det ikke noen fasit på for hvor nøye man må følge originalen. Men som grunnregel setter man vel gjerne at "det skal være tydelig at kopien henter elementer fra originalen".

Så - hvis jeg bruker den samme kartongen, samme pyntepapiret, noe av den samme stæsjet - på to kort som ellers er ulike både i form og uttrykk, har jeg ta klart det kunststykke å kort lifte meg selv? Jeg er litt nyskjerrig... :-)

Jeg lagde et herrekort her om dagen og jeg likte resultatet så godt at jeg bestemte meg for å bruke noen av de samme basismaterialene i et kort til min kjære venninne Hanne. Ideen til monogrammet fikk jeg gjennom utfordringen hos Caardvarks. Så kommer 1000-kroners spørsmålet: Har jeg liftet meg selv?





When we are talking about scrap lifting - or card lifting in some arenas - the rules about how much similarity there must be between the original and the copy are not crystal clear. But as a general rule one often say that "It must be obvious that the copy has picked elements from the original".

So - if I use the same CS, the same PP and some of the main ebelishments on two cards, different both in shape and expression, have I then managed to card lift myself? Just wondering... :-)

I made a men's card the other day and was so happy about the result, so I decided to use some of the basic materials for a card to my dear friend Hanne. The idea for the mongramme came from the challenge at Caardvarks. So here is the $100 question: Have I card lifted myself?

6 kommentarer:

lauren bergold sa...

first let me just say: OH MY GOSH!!!!!!! i absolutely ♥LOVE♥ every single thing about this card! it is entirely FABULOUS!!!

ok, now for the $100 question... (you've raised such interesting questions about "lifting"; it's really made me THINK about the whole thing--& i am only on my second cup of coffee here!) ...having looked at your GORGEOUS "man card" from the other day, i would say that this is *not* a lift. it's clearly INSPIRED by the first card...it meets the qualification of one of the "product challenges" in the magazines...but... (i only realize as i am writing & thinking at the same time!) ...apparently, TO ME...a "lift" implies that there would be at least SOME similarity in the sketch/layout of the two items. but maybe that is just *me*??!

thanks for the intriguing topic...i am wondering what others will say!!!

Unknown sa...

LOVE this card! The owl is adorable and the colors are stunning.

As for the $100 question...what Lauren said (-;.
I think the layout needs to be at least similar for the whole card to be a lift.

pysselpetra sa...

underbart kort.
tror dock inte man kan lifta sig själv, eller klart att man kan om man vill, men man behöver nog inte tänka på att man liftat sig själv. Många har ju hittat en stil som de håller sig tätt in på, använder samma material och samma färger och ungefär samma stil och det blir liksom dem och inte lift på lift på lift
men vad vet jag

trevlig helg!!!

SmilynStef sa...

Gorgeous card ... love those colors.

line sa...

Jeg har sett fler forklaringer på lifting, og noen ganger går de faktisk så langt som du sier, at med bruk av samme mønster/farger eller motiver så er det lifting.

For meg er lifting at man bygger opp LO/kort på samme måte som på originalen, men man kan spelvende og snu "skissen".

Agnetha sa...

Må si jeg syns line og du beskriver lifting på en god måte.

Så mye lekkert du har laget i det siste. Blir så glad av å se på det du lager

Klem Agnetha